mandag den 28. maj 2012

Memorial Day at USS Midway

Mandag d 28. maj var det Memorial Day, så jeg besluttede mig for at tage en tur på USS Midway- et stort gammelt krigsskib, der ligger i San Diego Harbour.



Det rum, hvor ankeret blev hevet op og ned. Selvfølgelig var der dekoreret med "Navy pride" rundt omkring.











Røremaskine, der var lige så stor som mig. Den skulle så også producere brød til de 4500 mand, der var om bord...


Eftersom det var Memorial Day var der rigtig mange veteraner rundt på skibet som stod klar til at fortælle om deres service.
Jeg faldt i snak med to navy'er som havde fløjet helikopter sammen i flere år. Virkelig spændende!





USS Midway ligger stort set lige midt i byen- højhusene fra downtown er kun fem minutters gang derfra.
Hele dækket var fuld af forskellige flyvemaskiner, og mens jeg snakkede med de to veteraner kom der tre flyvende over os som opvisning; "These are the planes we practiced in!!"


Ved siden af skibet står denne skulptur som mindesmærke
over de mange soldaters tjeneste

Der er også modstand mod krig, selv blandt amerikanerne. Det fik jeg et tydeligt tegn på, da jeg kom af USS Midway. Organisationen Veterans for Peace har opstillet 235 kors; et for hver af de soldater fra Orange County og San Diego, der har mistet livet i krigen i Afghanistan og Irak. Jeg fik en rigtig fin snak med the president af deres afdeling her i San Diego; jeg ved godt, at amerikanerne ikke allesammen er krigsliderlige, men snakken gav lidt et andet syn på, hvordan amerikanerne også ser krigene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar