søndag den 8. april 2012

Spring break - part 3

Efter en længere køretur ankom vi mandag aften til San Francisco.
Længe ventet- jeg glædede mig så meget!
San Francisco er lidt speciel for mig; da jeg var der i 2004/2005 (og Gud, hvor er det efterhånden lang tid siden!) faldt jeg pladask for byen - og landet i det hele taget, måske. Jeg har en lille teori om, at det var den tur til Davis, der har gjort mig hooked på at opleve USA.
Nok om det: vi ankom til San Fran, fik sparket bilen ind på en p-plads.
Here's how that looked:

Det berømte "Interstate" skilt (motorvejs-skilt) lavet i en by-venlig version.
Meget dekorativt!

Apropos kørsel: vi kørte ad den berømte Highway 1 til San Francisco. Vejen følger kysten så godt det nu er muligt - og det er en meget smuk tur! Selve køreturen langs kysten er det hele værd..

Tirsdag 27. Marts

San Fran. San Fran.
Vi havde besluttet at couch surfe. Vi fandt nogle fyre, som var klar på at være værter for 5 tøser på tur. Lækkert og ret heldigt! Couch surfing er, at man bor hos nogle privat og på den måde oplever byen lidt anderledes (og samtidig kan man jo spare lidt penge i fht. hoteller og hostels).
Det var fire fyre, som igennem de sidste par år har haft omkring 200 mennesker på besøg - meget gæstfrit må man sige! Kun to af dem var hjemme: Daniel og Javier. Virkelig søde fyre, som var meget nede på jorden og allerede fra starten gav os en masse tips til, hvor vi skulle tage hen!
Vi fik hele deres overetage for os selv, og kunne derfor rode lige så meget, vi havde lyst til (hvilket vi også benyttede os af). Billeder følger længere nede!

Tirsdag startede med møgvejr. Det er nok typisk San Francisco vejr, men så absolut ikke det jeg havde håbet på!
Vi gik rundt i byen det meste af dagen.
 Vi startede ud med at gå til havnen. Den berømte Pier 39 med søløver måtte jeg gense!
Længst ude til højre kan Golden Gate Bridge skimtes.

 Pier 39 har selvfølgelig også masser af butikker; mest for turister, selvfølgelig. Men det er nu alligevel virkelig hyggeligt!
Mary (mine forældres nabo) havde anbefalet mig at prøve Clam Chowder
(vistnok en slags suppe), men desværre var klokken kun 10.30- og jeg følte ikke lige for seafood før middag. Så den gemmer jeg til en anden gang jeg er i byen!
Vi trissede forbi en større busterminal - og fik et vink af en rengøringsmand!

 Atypisk nyere arkitektur; San Fran er præget af en viktoriansk byggestil
(hvilket er meget hyggeligt og flot!)



Det her er et mere klassisk hus.
Virkelig en oplevelse at gå gennem gaderne og bare se på huse!






 Gaderne = bakker
Stort set alle gader bugter sig op og ned. Så meget, at en dags byvandring kan mærkes i baller og underben! Der er virkelig nogle onde stigninger; nogle af vejene må minibusser mm. ikke køre på!

Her på det nederste billede står jeg på Lombard St.






Den berømte Trans America Pyramid, der ligger down town:
Så vidt jeg ved, er det egentlig blot en kontorbygning. Men det er et ret praktisk pejlemærke, for man kan altid lige checke, hvor man er i forhold til pyramiden.
Desværre kan man ikke komme op og se udsigten.

Turen gik videre til China Town. San Fran's China Town er ret kendt, og skulle være ret god i forhold til mange andre China Town's.


 Tre regnvåde tøser, der forsøger at holde humøret højt!
 




Vi slog et smut forbi Golden Gate Fortune Cookie Company. Kendt for stadig at producere fortune cookies manuelt. Det var et meget småt sted!
Man kunne lave sin egen lille seddel og lægge i cookien, hvis man lystede. Vi var der kun meget kort tid, for den ældre kinesiske herre i biksen jog os ud igen. Det var køb eller forsvind, kan man vist godt sige. Men vi fik da smagt på sagerne- og de var gode!



 Vores forsøg på at lave et drage-ansigt... muligvis ikke så vellykket!
 Da vi var færdige med China Town begyndte det at øsregne. Koldt og klamt.
Sonja studerer kunst, så hun ville meget gerne på kunstmuseum - den var jeg ikke lige helt på. Sonja og Tabea tog på MOMA (Museum of Modern Art), mens vi tre danske tøser fik en kop kaffe. Vi ville have været på et science museum, som Javier sagde var ret sejt - men det lå desværre i den anden ende af byen.

San Fran's natteliv er efter sigende stendødt når det regner, så vi holdte hjemmeaften på sofaerne.
Eftermiddagshygge af bedste slags..

 Aftensmaden bestod af tomatsuppe, ristet brød og rødvin akkompagneret af tv-serier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar